Steeds meer mensen kopen online bij de boer

31-10-2015 20:00

Vanavond zond het NOS journaal een korte reportage uit over bedrijven die consumenten rechtstreeks aan boeren koppelen.

"De markt voor duurzaam voedsel is dit jaar met 18 procent gegroeid en de markt voor voedsel via internet met 34 procent."

Dat zijn cijfers waar wij blij van worden. Dat de vraag naar duurzaam en lokaal voedsel groot is merken ook wij aan de dagelijkse stroom aan bezoekers op onze site. Voor veel boeren ligt hier dus een kans om het wat groter aan te pakken dan een 'self-service' kraam langs de weg. De voordelen van lokale verkoop zoals LekkersDichtbij die voor ogen heeft mogen duidelijk zijn: voor de consument een vers en kwalitatief hoogwaardig product, voor de boer een eerlijke prijs, en voor de wereld minder CO2-uitstoot door minder transport en verpakkingsmateriaal.

Keerzijde van de medaille?

Waar we mijns inziens wel voor moeten waken is dat er een nieuwe grootmacht ontstaat. Nu is de supermarkt de boosdoener, die willen we niet een-op-een vervangen door de online-supermarkt. Als boeren straks allemaal afhankelijk zijn van hun afzet via Deterra of Beebox wat zijn we dan opgeschoten?

De beste strategie voor de boer lijkt mij het spreiden van kansen, oftewel zorg voor verschillende afzetkanalen: LekkersDichtbij.nl, online boerenmarkten en de reguliere supermarkt vullen elkaar goed aan.

De volledige reportage van de NOS bekijk je hier.